Home

‘Oorlog en Terpentijn’ bekroond met Cultuurprijs van de Vlaamse gemeenschap 2014

SHORTLIST GOUDEN BOEKENUIL 2014

SHORTLIST LIBRIS PRIJS 2014

Cultuurprijs 21 feb 2014

 

 

 

 

____________________________________________________

 

Stefan Hertmans te gast bij Buitenhof

Op zondag 2 februari was Stefan Hertmans te gast bij VPRO Buitenhof n.a.v. zijn roman Oorlog en terpentijn. De roman werd vorige week genomineerd voor Libris Literatuurprijs 2014.  Buitenhof werd zondag om 12.00 uur uitgezonden op Nederland 1.

U kunt de volledige aflevering hier terug kijken.

_________________________________

Stefan Hertmans te gast bij Wim Brands over Oorlog en terpentijn.

U kunt de volledige uitzending hier bekijken.

_________________________________

O&T ADVPersbericht De Bezige Bij

Internationaal succes voor ‘Oorlog en terpentijn’ van Stefan Hertmans De roman Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans kan zich verheugen in grote internationale belangstelling. De vertaalrechten zijn inmiddels, na verhitte veilingen aansluitend op de Frankfurter Buchmesse, verkocht aan gerenommeerde uitgeverijen in Duitsland (Hanser Berlin), Frankrijk (Gallimard), Engeland (Harvill Secker), Australië/Nieuw-Zeeland (Text), US (Alfred Knopf New York), Marsilio Ed. in Venetië, Norstedt in Zweden, People’s Press in Denemarken, Pax in Noorwegen, en het lijkt erop dat de zegetocht van deze bijzondere roman daarmee niet ten einde is. De eerste buitenlandse editie verschijnt najaar 2014 bij Hanser Berlin Verlag in een vertaling van Ira Wilhelm. In Nederland en Vlaanderen zijn inmiddels 40.000 exemplaren van Oorlog en Terpentijn verkocht.

Nu al tiende druk!

 ‘Een meesterwerk’ ***** – HUMO

‘De sensibele Hertmans heeft niet alleen zijn grootvaders stem vertolkt maar die van een hele generatie.’ **** De Volkskrant

‘Zijn uitgever kondigde Oorlog en Terpentijn aan als een grootse roman over de Eerste Wereldoorlog. Stefan Hertmans maakte die belofte waar. (…) Een pracht van een roman, vol geschiedenis, vol leven, vol wijsheid.’ – Nederlands Dagblad

Oorlog en terpentijn is een meesterlijk geschreven relaas van een dramatisch leven, een stuk Gentse familiegeschiedenis en een mooi eerbetoon aan Hertmans’ zo lang mysterieus gebleven grootvader. En allicht het mooiste boek dat de komende vijf jaar over de generatie van de Grote Oorlog zal verschijnen.’ – De Tijd

‘Met Oorlog en terpentijn heeft Stefan Hertmans een van de aangrijpendste boeken van het jaar geschreven.’ ***** – De Standaard

Oorlog en terpentijn is een knap, meeslepend en ontroerend boek. *****’ – Cobra.be

‘Hertmans realiseerde met die gegevens een roman waarin een familiekroniek verweven wordt met oorlogsellende. Het resultaat is adembenemend’ ***** – Het Nieuwsblad

‘Hertmans schildert in woorden, elk woord zorgvuldig afgewogen, subliem van compositie en stilistisch vernuft’ **** – Gooi- en Eemlander

‘Wat een boek!! Lees het maar gewoon’ – NCRV-Gids, Mieke van der Weij

Pepe soldaat 1918 formaat boek

Vlak voor zijn dood in de jaren tachtig van de vorige eeuw gaf de grootvader van Stefan Hertmans zijn kleinzoon een paar volgeschreven oude cahiers. Door de verhalen uit zijn jeugd vermoedde Hertmans dat de inhoud wel eens onthutsend kon zijn. Jarenlang durfde hij de schriften niet te openen. Tot hij het wél deed, en onvermoede geheimen vond. Het leven van zijn grootvader bleek getekend door armoedige kinderjaren in het Gent van voor 1900, door gruwelijke ervaringen als frontsoldaat in de Eerste Wereldoorlog en door een jonggestorven grote liefde. Hij sublimeerde zijn verdriet in de stilte van de schilderkunst. In een poging dat leven te doorgronden schreef Hertmans zijn herinneringen aan zijn grootvader op. Hij citeert uit diens dagboeken en kijkt naar diens schilderijen,om uiteindelijk de ware toedracht te ontsluieren. Hertmans vertelt dit verhaal met een verbeeldingskracht waarover alleen grote schrijvers beschikken, en in een vorm die een onuitwisbare indruk op de lezer achterlaat. Oorlog en Terpentijn  vormt een aangrijpende zoektocht naar een leven dat samenviel met de tragiek van een eeuw – en een postume, bijna mythische poging dat leven alsnog een stem te geven.

Trailer

LINKS/RECENSIES/INTERVIEWS

       ____________________________________

Nu vijfde druk: DE MOBILISATIE VAN ARCADIA

‘Een erudiete bundel… je zou er haast een hele kast romans voor weggeven’. (De Standaard, 5 nov. 2011). ‘Hertmans schrijft zo prikkelend dat ik meteen zijn mening wil weten over alles wat ik recentelijk heb gelezen’. (Elsbeth Etty, NRC Handelsblad).   De Mobilisatie van Arcadia bevat veertien stilistisch, thematisch en qua houding samenhangende essays die met kracht van argumenten en vaak in superieure, lenige, soms ook geestige formuleringen kritiek leveren op ideeën en praktijken die het culturele leven momenteel beheersen (…) een ronduit indrukwekkend boek’. (Cyrille Offermans in De Groene Amsterdammer) ‘We kunnen er niet onderuit: we beleven emotionele tijden. Waar men ook kijkt, commotie is de norm, intensiteit de vorm.’ Zo begint het nieuwe boek met essays van Stefan Hertmans, waarin hij ons verlangen naar een arcadisch bestaan fileert. Waarom moeten we alles wat we van waarde achten – seksualiteit, identiteit, kunst en literatuur, sociaal engagement – onophoudelijk opfokken voor het grote doel. Kunnen we de dingen niet meer in hun waarde laten zonder ze uit te kauwen? Wellicht hebben we zo’n intens gevoel van verlies omdat we voortdurend een fictieve persoonlijkheid najagen. Het is niet verwonderlijk dat Hertmans   in dit boek uitgebreid aandacht besteedt aan kritische schrijvers als Michel Houellebecq, Søren Kierkegaard of W.G. Sebald, over wie hij met grote instemming schrijft. Uitgeverij De Bezige Bij ISBN 978 90 234  6724 3 | verkoopprijs ca. € 19,90 | 288 pag.| Voor meer informatie en/of het aanvragen van recensie-exemplaar of interview met Stefan Hertmans kunt u contact opnemen met Chris Boudewijns van WPG België: chris.boudewijns@wpg.be | +32-3-285 73 04. Voor Nederland: s.schwachofer@debezigebij.nl Quotes over het werk van Stefan Hertmans: http://stefanhertmans.wordpress.com/2006/02/11/quotes/

 _______________________________________________________________

In 2010 verscheen De val van vrije dagen, gedichten (De Bezige Bij, Amsterdam). ‘Met De val van vrije dagen bevestigt Hertmans dat hij stilaan tot de grand old men van de Vlaamse poëzie behoort‘ – Knack

Stefan Hertmans is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de grootste Vlaamse dichters, iemand die talige en semantische complexiteit weet te combineren met emotionele toegankelijkheid‘ (Rob Schouten in Vrij Nederland).

Voortreffelijke bundel‘ (Cobra.be) ‘De poëzie van Stefan Hertmans is van een betekenisrijkdom zonder weerga‘ (Patrick Peeters, de Leeswolf). ‘Fascinerende gedichten‘ (Paul Demets in De Morgen). ‘Als een troubadour probeert Hertmans de schijnzekerheden van onze snelle, moderne tijd te deconstrueren (…) Wat overblijft is heel pure poëzie‘ (Metro). Te koop in de betere boekhandel. Voor een preview zie: teksten/poëzie op deze site. _______________________________________________________________ Het verborgen weefsel, roman, De Bezige Bij 2008. Deze stilistisch zorgvuldig geslepen kleine roman biedt het verslag van de innerlijke strijd van een veertigjarige vrouw. Wat vraagt haar schrijverschap, waarmee ze overhoop ligt, van haar? En waar is haar verloren zuster gebleven? De kloof tussen haar gedachten en het leven met haar man en dochtertje lijkt nauwelijks meer te overbruggen. Een reis naar het buitenland en buitenechtelijke relaties brengen haar uit haar evenwicht. De roman begint als haar dagboek, maar gaat geleidelijk over in het verhaal van een onmogelijke, verzengende passie. De vrijheid van de hedendaagse vrouw brengt meteen ook de doem van de dilemma’s met zich: wat doet een geëmancipeerde vrouw met haar leven, haar relaties, haar tegenstrijdige verlangens naar autonomie en geborgenheid? Met subtiele toetsen wordt een intrigerend portret geschetst van een vrouw die leeft met alle verworvenheden van de emancipatie. Haar melancholie en haar creatieve vertwijfeling leiden naar een onverwachte ontknoping. Misschien is de Jelina uit deze roman wel een hedendaagse verwante van Madame Bovary?

Uit de pers

  • In prachtige zinnen en met een bijzondere fijnzinnigheid legt Hertmans het gevoelsleven van deze vrouw bloot. (…) Het verborgen weefsel is een subtiel portret van een vrouw en schrijfster die zich bekwaamt in het verzinnen van ‘kleine listen met het oog op tijdelijk opluchting.’ **** – de Volkskrant

  • Een prachtige, ‘intensieve’, roman waarin Hertmans een poëtische stijl hanteert die net zo min licht verteerbaar is als het kerstdiner, maar minstens zo de moeite waard.’ – Algemeen Dagblad

  • Een fonkelende roman vol literaire allusies rond verlangde eenzaamheid die niet tot vrijheid maar gevangenschap leidt.’ – NBD

_________________________________________________________________ In de Belgica-reeks van Uitgeverij Voetnoot publiceerde Stefan Hertmans een spannende novelle: Je Portret. Je portret is een sensueel maar evenzeer ontluisterend verhaal dat de lezer tot de dramatische ontknoping toe in de ban slaat. Met zijn spiegelmotieven baadt het in een licht decadente fin-de-siècle-atmosfeer die de schilderijen van Fernand Khnopff voor de geest roept (ako.nl) “Dit prachtige kleinood is bovendien een pareltje in taal en souplesse. Het houdt de lezer tot het laatste woord in de ban, letterlijk. Met het leuke nawoord van Dirk Leyman, dat (…) het hele oeuvre van Hertmans overspant via een geestig abecedarium, krijgt de uitgave bovendien extra waarde” (enola.be) _______________________________________________________________   Steden (1998) werd genomineerd voor de toenmalige Generale Bankprijs, nu in pocket herdruk bij De Bezige Bij. In dit boek loopt Stefan Hertmans door verschillende steden als Triëst, Sydney, Dresden, Bratislava en Marseille; hij denkt in Salzburg aan Sarajevo en in Brussel aan Amsterdam.

“De mooiste resultaten van het speurwerk naar de mentaliteit van een stad bereikt Hertmans, naar mijn smaak, in twee steden die hij langdurig verkend heeft: Amsterdam en Brussel, allebei grootsteden, maar op een heel andere manier. Hertmans maakt aannemelijk dat het taalbewustzijn, heel evident aanwezig in Amsterdam, heel evident afwezig in Brussel, daar een grote rol in speelt. In dat hoofdstuk formuleert hij overigens kernachtig het politieke probleem van de hoofdstad Brussel in dit land van Walen en Vlamingen: “Brussel is het winkeltje vol bedorven waar, waar iedereen met een dichtgeknepen neus komt stelen wat nog niet bedorven is, om dan weer snel naar de eigen verkaveling te verdwijnen’”

Mark Schaevers, Standaard der Letteren, 12 – 03 – 1998. ______________________________________________________________ Vertaling in het Engels Reaktion Books, University of Chicago Press           In het Spaans Pre-Textos, Valencia 2003 _______________       In het Frans Le Castor Astral 2003 (Prix France Culture – La Ville à lire 2003)     _________________________________________________

Het zwijgen van de tragedie biedt een verzameling essays, waarin de vraag naar het tragische denken in de Westerse literatuur voorop staat. Vanaf de romantiek wordt het ‘tragische’, net zoals het ‘sublieme’, vaak aangeduid als iets wat onzegbaar is. Wat betekent dit fameuze ‘onzegbare’ voor de moderne literatuur? Hoe heeft het schrijvers als Samuel Beckett, Heiner Müller, Lenz, Von Hoffmannsthal of Paul Celan beïnvloed? Wat betekent de erfenis van de tragedie nog vandaag de dag? Volgens een cultuurpessimist als George Steiner is de tragedie onmogelijk in de moderne tijd. Maar misschien ‘zwijgt’ de tragedie alleen maar, omdat de kern van het tragische moeilijk onder woorden te brengen valt. Zo duikt het op in de woordeloze wreedheid van Medea – die van de auteur in een uitgebreid essay moreel zelfs gelijk krijgt – of in het koppige nee van Antigone, een figuur waarover Hertmans tachtig bladzijden lang in een dagboekachtige tekst nadenkt. Medea staat voor de wraak van het verdwijnende matriarchaat tegen een nieuwe ‘fallische’ orde die gestalte krijgt in haar overspelige man Jason, en Antigone met haar koppige weigering om haar broer onbegraven te laten liggen, voor  de ambiguïteit van de rechtspraak. Een derde figuur, Empedokles, staat voor de impact van de politieke visionair in het antieke denken. Antigone en Empedokles zijn ook figuren die Hölderlin diepgaand hebben bezig gehouden, en waaraan hij zijn revolutionaire lezing van de tragedie heeft opgehangen. Hölderlins denken vormt dan ook één van de vele rode draden in deze studie. Tenslotte wordt de vraag gesteld of onze alomtegenwoordige ironie een adequaat antwoord vormt op het tragische levensgevoel. De teksten in dit boek vormen de achtergrond voor Hertmans’ eigen  theatertrilogie, bestaande uit Kopnaad (1991), Mind the Gap (2004) en De dood van Empedokles (ongepubliceerd). ° ‘Het zwijgen van de tragedie van Stefan Hertmans is een buitengewoon intelligent, hooggestemd en stimulerend essayboek, vol cultuur.’ – juryrapport Maurice Gilliamsprijs 2008 ° Verscheen bij uitgeverij Pre-Textos als El silencio de la Tragedia, Valencia 2009 __________________________________________________________________ Harder dan sneeuw, roman “Een schrijver die dit najaar nog verrassender uit de hoek wil komen zal al iets heel strafs moeten doen. Hertmans, de schrijver die zich tot nu toe meestal tot een kleine en zeer belezen elite placht te richten, slaat immers vriend en vijand met verstomming door plots een waarlijk bloedstollende psychologische thriller uit de hoed te toveren. Geen pastiche van een psychologische thriller maar een echte. Niet zomaar een echte, maar een van wereldniveau. Zo eentje waarin de mysteries groeien en groeien, waarin ogenschijnlijk toevallige gebeurtenissen steeds meer met elkaar te maken blijken te hebben en de sfeer almaar dreigender wordt. Tot aan de hallucinante finale, die je verbluft en in een roes achterlaat.” Jeroen De Preter – De Morgen, 29-09-2004 ________________________________________________________ Waarover men niet spreken kan. Elementen voor een agogiek van de kunst, Academia Press, Gent, 2010 September 2010 verscheen bij Academia Press te Gent de derde, geheel herziene uitgave van dit boek over kunstagogiek. Het biedt een handig overzicht van de wijsgerige problemen die ontstaan wanneer men gestructureerd over kunst wil spreken, en stelt de vraag hoe men een dergelijk subjectief ‘veld’ kan onderwijzen, communiceren, en kritisch benaderen. Onmisbare inleiding voor al wie, zeker in het hoger onderwijs, zich verdiept in de problemen van de moderne en de hedendaagse kunst. ___________________________________________________________ ____________________________________________________ Doctoraat: Zäsur, Differentie, Ursprung, Ironie: Hölderlin en de goden van onze tijd is integraal te raadplegen en te downloaden op http://hogent.academia.edu/SHertmans/Papers/694991/Zasur_Differentie_Ursprung_Ironie_Holderlin_en_de_goden_van_onze_tijd

Geplaatst in Uncategorized | Reageren uitgeschakeld